Rigtig mange af os kender til forstoppelse, oppustet mave, irritabel tyktarm og lignende fordøjelsesproblemer. Faktisk skønnes det, at mindst to millioner danskere har problemer med fordøjelsen. Det kan både være ubehageligt og direkte hæmmende for vores hverdag. En sund og velfungerende fordøjelse er nemlig altafgørende for vores fysiske og mentale velbefindende. Læs med her, og bliv klogere på hvordan massage kan afhjælpe maveproblemer.

 

Hvad skyldes fordøjelsesproblemer?

Årsagerne til maveproblemer kan være mange, men ofte skyldes det usund kost, fødevareintolerance og en stresset livsstil. Vores nervesystem og tarmsystem hænger uløseligt sammen, og derfor kan særligt stress sætte fordøjelsen ud af spil. Når vi oplever stress, vil kroppen fra naturens side mobilisere kræfter til kamp eller flugt, og når det sker, bliver den nødt til at lukke ned for nogle andre funktioner. Blodet fra fordøjelsessystemet strømmer derfor i stedet ud i arme og ben, så vi kan slås og løbe, men det gør så, at vi ikke fordøjer maden. Det kan massage rette op på.

 

Massage, stress og fordøjelse – det hele hænger sammen

De fleste former for massage lindrer stress og letter fordøjelsen, da massage hjælper musklerne til at slappe af og øger blodcirkulationen. Det frigiver blandt andet fordøjelsesenzymer, som hjælper din krop til at nedbryde og optage det, du spiser. Samtidig udskilles affaldsstoffer, som belaster din fordøjelse. Selvom al massage vil have en eller anden effekt på fordøjelsen, så er nogle massagetyper dog særligt rettet mod fordøjelsesproblemer, blandt andet tarmmassage.

 

Læs også: Massage mod stress

 

Tarmmassage afhjælper fordøjelsesproblemer

Tarmmassage har været anvendt som behandlingsform siden oldtiden, og kaldes også abdominal massage. Massagen virker ved at stimulere tarmens naturlige bevægelser, også kaldet peristaltik. Peristaltikken sørger for, at tarmindholdet skubbes videre i tarmen, så vi kommer af med vores afføring. Normalt vil denne proces ske ubesværet og helt af sig selv, men vores moderne livsstil – med stress, for lidt søvn, dårlig kost og antibiotika – skaber ubalance i tarmsystemet og hæmmer tarmens naturlige funktion. Derfor har vores krop nogle gange brug for ekstra hjælp til at komme af med sit tarmindhold.

 

Sådan foregår tarmmassage

Ved en tarmmassage arbejder massøren med dybe, roterende bevægelser lokalt på maveregionen. Massøren starter sine nænsomme tryk i højre lyske, og bevæger sig langsomt hele vejen op til ribbenskanten. Herefter laver han eller hun et ombuk og masserer på tværs af ribbenskanten, inden der fortsættes ned ad venstre side. Ved venstre lyske laves de sidste bevægelser i en S-form, som skal skabe passage fra tyktarmen til endetarmen. Når tarmene bliver masseret på denne måde, vågner nervesystemet og øger hastigheden på tarmpassagen. Derfor er det altid en god idé at være nær et toilet under og efter behandlingen. Det har din massør dog styr på. Tiden og antal gentagelser varierer fra massør til massør og fra patient til patient, men det vil altid være en blid behandling, som efterlader dig afslappet og forløst.

 

Læs også: Det gør massage ved din krop

 

På Massay har vi samlet Danmarks bedste massagebehandlinger. Siden finder automatisk den massage, som er tættest på dig, og du kan tilpasse din søgning, så den matcher særlige behov til f.eks. økologiske og allergivenlige produkter, pris, studierabat, gratis parkering osv. Se vores store udvalg af behandlinger og book en tid direkte på platformen.

 

Gode råd til en bedre fordøjelse

Massage kan hjælpe dig godt på vej mod en bedre fordøjelse, men du kan med fordel sørge for at skabe en sund og balanceret tarmflora ved hjælp af mælkesyrebakterier, enten som kosttilskud eller ved at spise fermenterede fødevarer. Samtidig er det vigtigt at få undersøgt om du lider af nogen form for fødevareintolerance. Det kan din læge hjælpe dig med. Motion spiller også ind på din fordøjelse, da al bevægelse sætter gang i peristaltikken og holder tarmene i gang. Det samme gør din vejrtrækning, da 70 procent af kroppens affaldsstoffer udskilles herigennem. Med dybe åndedræt og fysisk aktivitet er du derfor godt hjulpet mod et bedre mave-tarmsystem.

 

Kilde: International Journal of Nursing Studies, 2009, Volume 46, Issue 6.

Kilde: Susan G. Salvo, 2013: Mosbys Pathology for Massage Therapists.