Hold i nakken


Hold i nakken – Hvad er det?

Hold i nakken, også kaldet akut torticollis, er kendetegnet ved kraftige nakke- og skuldresmerter. Ofte er nakken låst i en skæv og akavet stilling. Disse nakkesmerter er ikke en sjælden forekomst. Diagnosen ses oftes hos 15-30 årige. I artiklen kan du læse hvordan du kommer smerterne til livs.

Hvordan opstår hold i nakken?

Hold i nakken opstår typisk efter en forkert sovestilling eller ved fysisk aktivitet. Ofte sker dette ved en forstrækning eller nakkeskade. Hold i nakken kan opstå ved:

      • Forkert sovestilling
      • Pludselig skade
      • Træk og kulde
      • Dårlig holdning/spændinger over længere tid
      • Overanstrængelse
      • Slidgigt og piskesmæld

Den helt præcise årsag til de heftige nakkespændinger er endnu ukendt. Man mener, at det i de fleste tilfælde skyldes en form for bukning af den fjedrende skive, som er placeret mellem halshvirvlerne. Nakkespændingerne kan også være en låsning eller en form for krampetilstand i nakkemusklerne.

Sådan behandles hold i nakken

Massage nakke hold i nakkenHold i nakken går ofte over af sig selv i løbet af en uge eller to. Behandlingsprocessen kræver masser af ro og hvile. Er dette ikke en mulighed, kan man fremskynde processen med massage. Her kan en dybdegående sportsmassage eller fysiurgisk massage løsne de problematiske spændinger som er opstået ved fysisk aktivitet.
Er nakkespændingerne opstået ved stillesiddende arbejde, stress, træk eller forkert sovestilling, kan en blid massage som f.eks. triggerpunktmassage afhjælpe.

Under massagen arbejdes der i dybden med de anspændte nakkemuskler og den omkringliggende muskulatur. Massagen opvarmer musklerne og øger blodcirkulation og smidigheden i vævet. Dette lindre smerterne for får de anspændte muskler, som klemmer nerverne, til at slappe af.

Sådan undgår du hold i nakken

Ifølge Sundhed.dk kan regelmæssig styrketræning og massage forhindre fremtidige nakkeproblemer. En god holdning kan ligeledes afhjælpe overbelastning i ryg og nakke. Hvis du vil vide mere om hvordan du kan undgå problemer med nakken, kan du læse vores artikel om hvordan man undgår smerter i ryg og nakke.