Samfundsmæssig bekymring og behandling af stress er ikke en ny ting. Men alligevel overrasker en ny megafon-måling fra TV2 og Politiken. Her viser det sig at 48 procent af alle adspurgte offentligt ansatte ofte føler sig stresset i deres arbejdsliv. Det samme gælder for 28 procent af de ansatte i den private sektor. Flere eksperter mener at tallene afspejler et stort samfundsmæssigt problem. Her mener blandt andet Einar Baldursson, lektor for Klinisk Hverdagspsykologi ved Aalborg Universitet, at tallene er bekymrende. Baldursson spår at vi kan være på vej mod en sundhedskrise. Længerevarende stress kan føre til angst, depression og hjerte-kar-sygdomme, hvilket vil være et stort problem for samfundet.

Råd til behandling af stress

Reagerer man ikke på sine symptomer for stress, kan det have store konsekvenser fremadrettet. Undersøgelser viser at stress både skader din hjerne og din evne til at lære og huske. Indholdet af fedt i blodet forøges også under længerevarende stress. Det giver en ekstra høj risiko for hjerte-kar-sygdomme, blodpropper og hjerterytmeforstyrrelser.

Men hvordan kan du så komme dine tegn på stress til livs? Her er mine fire bud som har været en stor hjælp i mit arbejdsliv. Bemærk: Disse råd kan afhjælpe den daglige stress. Søg altid læge hvis du oplever længerevarende stress.

1. Mere motion i hverdagen

Du har nok hørt det mange gange før, men det passer altså. Motion er en af de ting der hjælper mig mest når hverdagen bliver for presset. En rapport udgivet af et hold psykologer fra USA bekræfter, at daglig motion gør os mennesker gladere og mere afslappet i vores arbejdsliv. Motion sænker også vores blodtryk, kolesteroltal og regulerer blodsukkeret i kroppen.

2. Sunde spisevaner

Ændringen af mine spisevaner har gået hånd i hånd med mindre stress i min hverdag. Forskning viser at sunde spisevaner kan have stor indflydelse på kroppens stressniveau. Her fandt man ud af, at nogle retter kan øge niveauet af serotonin i kroppen. Serotonin er kroppens eget naturlige kemikalie som beroliger og afslapper os. Endvidere er gode fedtstoffer som Omega-3 med til at forebygge og behandle mange stresstilfælde. Sunde stressreducerende madvarer er bl.a. avocado, laks, tun, sort te, jordbær, spinat, nødder og grøntsager.

3. Massage som behandling af stress

Under et stressforløb producerer kroppen hovedsageligt to stoffer; adrenalin og kortisol. Adrenalin er med til at give dig ekstra høj performance når du oplever kortvarigt stress. Til gengæld er kortisol et stresshormon som kroppen, modsat adrenalin, har svært ved at forbrænde. Ofte bliver kortisol sat i forbindelse med følgesygdomme som angst og depression. Flere massagebehandlinger som afspændingsmassage og fysiurgisk massage hjælper kroppen med at udskille kortisol. Massage sætter gang i kroppens cirkulation, som gør det nemmere at udskille diverse stresshormoner og lign. En undersøgelse fra Miami School & Medicine viser endvidere, at massage kan nedsætte niveauet af kortisol med op til 53 procent. Her testede man to grupper af tredive prøvepersoner som viste tegn på stress. Den ene gruppe skulle modtage massage som behandling af stress, mens den anden gruppe ikke skulle foretage sig noget udover det normale. En måned efter sammenlignede forskerne resultaterne. Her var det tydeligt at massage havde haft en stor positiv effekt mod gruppens stresssymptomer.

4. Skab balance mellem arbejdsliv og fritid

I over et år arbejdede jeg hjemme fra min egen lejlighed. På det tidspunkt boede jeg sammen med en rumbo, derfor foregik stort set hele mit liv på mit 9 kvadratmeter værelse. Det gjorde det rigtig svært at adskille arbejde og fritid, hvilket plantede spor af stress i min krop. Nu er vi flyttet på eget kontor og det har gjort det nemmere at adskille fritid og arbejdsliv. Men hvad skal du gøre når du arbejder i en organisation og stadig har problemer med at adskille arbejde og fritid? Her viser forskning at nedskæring af arbejdstimer faktisk gør dig mere effektiv på dit job. Det kan du gøre ved at kalender-føre personlige gøremål på samme niveau som f.eks. et vigtigt møde.